2010. december 30., csütörtök

Függő vagyok

Hajnal felé jár az idő, aludni nem tudok, és ahogy szlalomozgatok a tévé csatornákon, az RTL-en a reklámblokk végén ismerős koreai betűk futnak a képernyőn. A penge szövetsége. Mindig rácsodálkozom az ilyen ’véletlenekre’ és – valószínűleg teljesen feleslegesen – jelzésértékűnek veszem őket. Most csak az lesz, hogy elkezdem nézni, reggelig; minden bizonnyal végigbőgöm az elérzékenyüléstől, az ismerős tájak és jelenetek miatt – vagyis a múltbarévedő nosztalgia miatt. Mindig tudtam, hogy nem kellene a szívünkhöz közel engedni dolgokat, kellő mértéktartással és távolsággal kéne szemlélni a világot, hogy ne szüljön fájdalmat minden szeretet és ragaszkodás. (Ki is volt ez a filozófus, nem ugrik be, majd utánanézek, talán nem késő az embernek élete derekán elsajátítani a biztonságos közönyt, amivel lényegesen könnyebb az élet...)

A csodálatos kék-piros-sárga trikolor van most a képernyőn, a királyi színek, na meg – ó, istenem, az egyik királyi palota, ahol voltam, legalábbis ugyanazok a tetők, színes-cirádás fafaragásokkal, a kínai betűkkel és a kőlépcsőkkel, na meg a király útjával középen. Bizonyára jó film ez, majd megnézem, nem most, mert nem akarom magamat ennél nagyobb depresszióba taszítani.

Amúgy velem van Korea itthon is, minden nap, olyan élénken és autentikusan, mintha csak ott lennék. Legalábbis azokon a napokon, amikor a Palota ékkövének egy-egy epizódját megnézem. Merész vállalkozás ez, tudván, hogy menthetetlenül átsírom ezt is, részről részre, és igazán jókedvem sem lesz tőle; mert hogy nem tudom, élek-e még valaha huzamosabb ideig a szeretett ázsiai országomban. Függtem én már sorozatoktól, akik ismernek, tudják, de azt bizton állíthatom, hogy széria még ilyen elementáris hatással nem volt még rám, és nem is igen értem, hogy miért van ez.


Tegyük hozzá, hogy Koreában kezdtem el nézni. Van akinek számít az, ha úgy olvas egy könyet vagy néz egy filmet, hogy abban a környezetben van, ahol a történet játszódik. Én imádtam Szerb Antal Utas és holdvilágát olvasni Olaszországban, és Angliába elvittem magammal az Üvöltő szeleket. Koreában zsibbasztó gyönyörűséget éreztem, amikor hasonló díszletek között mászkáltam, ahol a széria hősei. Ugyanazokat az ételeket ettem, amit ott főztek, ugyanolyan ruhákat láttam magam körül. A koreai történelmi sorozatoknak egyébként a legnagyobb érdeme a hitelesség. Dokumentumszerűen mutatják be a kultúrát és népzenét, a használati – és dísztárgyakat. A koreaiak egyik nemzeti büszkesége, a tradicionális királyi konyha fantasztikus ízeit pedig szinte érezni lehet képernyőn keresztül is, - főleg nekem, aki az ételek nagy részét kóstolta már.

A palota ékköve (대장금 Dae Jang-geum)című sorozatot azért is ajánlom szívből, mert biztos vagyok benne, hogy aki csak egy fél részt lát belőle, nem tudja abbahagyni. Megtörtént eseményeken alapul, mindez persze semmit nem számít. A szereplők – főleg a főszereplő, Jang-geum – elbűvölően naiv egyénisége az, ami úgy magával ragad és kivédhetetlenül könnyeket csal a szemünkbe. (ezt férfi nézők is alátámasztják.) Egyik barátnőm a következőket írta a sorozatról: „Még nyáron láttam néhány részt, uh most kifejezetten vártam, hogy ismét belenézhessek. Hát eltelt vagy 50 rész, nagyjából fogalmam sincs, miért jutott oda DzsanGün és hogyan, ahol épp fel tudtam venni az események fonalát, de szerettem nézni. Mindenki visszafogott, udvarias, minden nehézséget méltósággal és eleganciával viselnek.”

Hát ez az, ami annyira lenyűgöz engem ezekben a koreai történelmi drámákban, - amelyek egyébként Koreai egyik legkurrensebb export cikkei. A tömény és unalmas brazil szappanoperákat megunva, az amerikai típusú – szex-szel és erőszakkal teletömött szériáktól megcsömörölve – az emberek egyre inább igyénylik a monumentális, lassú folyású, egzotikusan szép és színvonalas koreai történelmi drámákat, melyek minden túlzás nélkül - reneszánszukat élik most. Jómagam eztán – dependenciámat kielégítve - a Silla királyság ékkövének esem majd neki, mely jelenleg fut a magyar tévécsatornákon. A témáról szakértő ajánlás található a Namhanman egyik érdekes blogbejegyzésében a következő linken, illetve Benny blogjában, angolul.




A Palota ékköve letölthető. Mindenkit óvatosságra intenék ezzel kapcsolatban, mert amint írtam – végzetes függőséget okoz. Álljon itt végül az a klip a sorozatból, - tulajdonképpen a főcím, az ONARA - aminek varázsát és titkát mindezidáig nem sikerült megfejtenem. Annyit tudok csak – mily meglepő – hogy akármikor, ha meghallom, végigbőgöm az egészet, az elejétől a végéig...

http://www.youtube.com/watch?v=7CLvEt-1ML4

5 megjegyzés:

  1. Ji Jin Hee az egyik kedvenc koreai színészem!Nagyon jó filmjei vannak és háát ugye iigen, a külseje sem az utolsó!;-)Nagyon sok koreai filmet láttam már, igazi gyöngyszemek vannak köztük.A koreai sorozatok közül az Iris meg a Palota ékköve ami tetszett.Ja meg a The man who can't get married, azon nagyon jól szórakoztam!:)Most elkezdtem nézni az Athena-t, majd meglátjuk mi lesz belőle, eddig rendben van.:)
    A koreai romantikus sorozatokkal és filmekkel az a bajom, hogy az a tömény szenvedés amit levágnak bennük, az nekem túl sok...és a szerelmes filmeknek mindig rossz a végük. Egy idő után ez már unalmassá válik, már az elején azt találgatom, hogy akkor a szerelmespár melyik tagja fog meghalni.Persze azért ebben a témakörben is vannak kedvenceim, az April snow (jó vége van:)) és az A moment to remember.
    És igazad van, a koreai sorozatok,filmek függőséget okoznak!:)Nemrég kezdtem el nézni a régi jól bevált kedvenc sorozataim új évadait (Criminal Minds, Dexter, Fringe) és képzeld el, tök furán hatott a sok kaukázusi arc:) és akkor jöttem rá, hogy az utóbbi fél évben csak koreai filmeket néztem!:)))

    VálaszTörlés
  2. Az én kedvenc filmem koreai - Oldboy, természetesen.
    Már annyit ajánlottad ezeket a sorozatokat, hogy talán érdemes lenne belenézni egyikbe-másikba. Az nem baj, ha lassú, a dögös csajszik ellen sem visítozom éppenséggel, szóval lehet, próbát teszek a közeljövőben. Ha jól láttam, az M2-őn megy most az egyik, talán a Silla.

    VálaszTörlés
  3. Mariann: hát Te sokkal inkább otthon vagy az egész témában, mint én! Amikor kint voltam, a külföldi tanárok mondták, hogy nem mernek nekiállni a koreai drámáknak, mert utána nem tudnak 'lejönni' róla... :) Tényleg megkapóak ezek a sztorik, próbálom a titkukat megfejteni, de bizonyára csak a naiv szépség és jóindulat az, ami a képernyő elé szegezi az embereket. Javaslom a Sillát, mindenki dicséri, és abban már jóval több a realitás meg kevésbé meseszerű, mint a Palota ékköve. Mindenki ódákat zeng róla. Dexter, Fringe - rulez!! Fan vagyok én is! <3

    VálaszTörlés
  4. Admin: ha van kedved, gyere el velem a januári koreai filmklubba. Kíváncsi vagyok, milyen az, amikor sok rajongó összefut és még hozzáértő (filmkritikus) beszélgetés is van a végén. Kezdd el a Palota ékkövét, ha javasolhatom, mert a főhősnő Téged is el fog bűvölni...
    A Sillára én is nagyon várok, ha jól hiszem, nem lehet még magyarul letölteni. Élvezetes mozizást kívánok mindkettőtöknek! :D

    VálaszTörlés
  5. Hmm... köszönöm az ajánlatot, de attól tartok, az ilyen összeröffenős klubtalálkozók inkább elrettentenek bizonyos dolgoktól, nem pedig kedvet csinálnak hozzájuk.:)
    Tegnap láttam egy részt a Sillából... nem sokat értettem belőle, így, az 4875. rész tájékán, de a csajok legalább jók voltak. Csak kevés volt belőlük!:)

    VálaszTörlés