2011. február 14., hétfő

Virtuális válás Valentinkor

Ha azt mondom, hogy a koreaiak minden alkalmat megragadnak arra, hogy ünnepeljenek, akkor azzal egyáltalán nem túlzok. Hetek óta VALENTIN lázban ég az egész város, az áruzakban, közértekben, kávéházakban és pékségekben karácsonyi dekorációt megszégyenítő díszítéssel figyelmeztetnek a Szerelmesek (?) napjára. Persze – mint mindig, a koreaiaknál :) - ez alkalommal is akad rendhagyó momentum. Erősen csodálkoztam, amikor a Kyoboban nézelődtem, hogy csak lányokat látok nyomorogni a piros szíves dobozkák, masnis csokoládék, sarang-os képeslapok környékén. Mint kiderült, - és erre egy Magyarországon élő ismerősöm hívta fel a figyelmemet, köszönöm, Györgyi! - február 14-én CSAK a lányok vesznek ajándékot a fiúknak. Ez elsősorban csokoládé – ha lehet, kézzel készített (?) - , és üdvözlőkártya. A fiúk (barátok, vőlegények, férjek, titkos szerelmek...) csak várják a beérkező kalóriabombákat.

Március 14-én ellenben van egy úgynevezett FEHÉR NAP, amit a Valentinnál is jobban várnak a nők. Ekkor ugyanis a férfiak viszonozzák bőségesen a kapott édességet, és ők ajándékozzák meg a lányokat csokoládéval, kártyával, virággal és „mütyürrel”. (A „mütyürről” majd később, megér egy plusz bejegyzést, mert a „mütyür biznisz” óriási üzleti lehetőségeket rejt magában. A koreaiak fékezhetetlen mütyür-vásárlók. Ha angolra fordítanám, az „accessories” állna hozzá a legközelebb, de abban jóval több benne foglaltatik: folyamatosan tombol a kulcstartó, mobildísz, táskafityegő, ruhadekor, hajbavaló, kabala és mindennemű ékesség és díszecske divatja...) Egy szó, mint száz, a március 14-i Fehér Napon a férfiak adják vissza nőiknek kamatostul a Valentin napi meglepetést.

Ezzel még nincs vége! Azt hittem, hogy városi legenda, de bizony nem. Április 14-én jön a FEKETE NAP, amit óriási és rendkívül jópofa kezdeményezésnek tartok. Ugyanis azok, aki nem kaptak semmit sem Valentinra, sem Fehér Napra, - vagyis az egyedülállók és (nem feltétlenül!) magányosak –összegyűlnek egy kínai étteremben, és szólóságuk felett érzett bánatukat egy JACHANGMYEONG nevű ételbe fojtják, ami egy hagyományos kínai étel, és nem más, mint fekete szósszal (blackbean) nyakon öntött tészta. Ezen a napon pedig, amint látszik, új, szimbolikus értelmet is nyer egyúttal. Ezzel a speciális közös baráti vacsorával ünneplik, hogy ezúttal kimaradtak a szívecskés/képeslapos/virágos felhajtásból. :)


Mivel jómagam most éppen a leendő ex-férjemnek régebben vett finom csokoládét majszolom, és ajándékként csupán magamtól kapok egy megelőlegezett virtuális válást Valentinra, talán körbeírok majd: hé, srácok! Hol lehet csatlakozni? Ideje kipróbálni a jachangmyeong-ot egy jó kínai étteremben, és koccintani egyet szodzsuval a szimpatikus Fekete Nap alkalmából! :)


2 megjegyzés:

  1. Ez a fekete kaja az, ami után a főszereplő sóvárgot a Castaway on the moon című filmben?Érdekes, hogy ez a fekete ragacsos izének kinéző étel a szörnyű a külseje ellenére nekem olyan étvágygerjesztő!:)Milyen ízű?Magyar gyomor bírja vagy óvatosan kell kóstolgatni?:)

    VálaszTörlés
  2. Úgy rémlik, én már ettem ilyet, csak világosabb verzióban, és némi ellenérzéssel. Minden kínai étteremben megtalálható, talán még otthon is. Szerintem fekete bab szósz, hagymás ízesítéssel, és bizonyára nem szörnyű, csak én idegenkedem tőle. Ahogy elnéztem a képeken, az igazi szotty tényleg szinte fekete, és sűrű, mint a szurok. Nem tudok érdemben nyilatkozni róla, de majd április 14-én kipróbálom, ígérem. :)

    VálaszTörlés