2009. december 21., hétfő

A Myeong-dong katedrálisban


Elmentem Szöul egyik legnagyobb katolikus templomába, hogy megnézzem az adventi gyertyákat. Éppen misét tartottak, és önkéntelenül is besodródtam a tömeggel. Eleinte furcsa képzavarnak tűnt összeegyeztetni az ázsiaia arcokat a római katolikus liturgia díszleteivel. Van akit nem lep meg, - engem váratlanul ért – hogy Korea (Dél-Korea!) elsősorban keresztény vallású populációval rendelkezik.

Katedrális   Katedrális

A mise koreaiul és latinul zajlott, ami nem akadályozott meg abban, hogy részese legyek a közös imának. Nem vagyok bigott hívő, de advent utolsó vasárnapjához közeledvén szükségem volt az ihlető helyre, hogy legalább próbáljak hinni, vagy csak meditatívan elmerülni a lelkemben és önvizsgálatot tartani. Látni akartam az adventi gyertyákat, - akkor még csak három világított – az igazi karácsonyfákat, - két hatalmas, egyszerű fenyő állt az oltár két oldalán, - és a Betlehemes jászolt, - amiben még nem feküdt az újszülött Jézus.

Jászol   Mise

Gyermekkori emlékeimből halványan felsejlettek a mise mozzanatai. Pontosan követhető volt a szertartás, a koreai hívőkkel együtt mondtam a Miatyánkot és az Üdvöz légy Máriát, csak én az anyanyelvemen. Nem kellett különösebb útmutatás hogy lehajtott fejjel jelképesen üssem a mellkasomat a nagyon is reális bűneimért: „mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa”. A nők fehér áttetsző fátylat viseltek a fejükön, és mélyen az arcukba húzták ima közben. A férfiak kivétel nélkül énekelték a zsoltárokat. Minden egyes amen után fejet, derekat hajtottak, mint Buddha előtt. Elementáris erővel hatott rám az a jelenet, amikor a szertartás azon részéhez értünk, amikor a katolikus liturgia azon részéhez értünk, amikor az embertársainkkal való megbékélés és megbocsátás jegyében a körülöttünk lévőkkel kezet fogunk és jelképesen összeölelkezünk.

A koreai emberek ezt úgy oldották meg, - szigorúan kerülvén a testi kontaktust – hogy imára kulcsolt kézzel mélyen meghajoltak az előttük, mögöttük és mellettük álló idegen hittársaik előtt. Ugyanezt tettem én is.

Templom   Templom   Jászol

Otthon pedig meggyújtottam a negyedik gyertyát az adventi koszorún.

Koszorú


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése